Gru
26
2012

Rysunkowa stylizacja fotografii

Tym razem postaram się Wam przedstawić efektowny sposób na nadanie Waszym fotografiom efektu rysunkowej stylizacji. Efekt końcowy prezentuje się efektownie, a cały proces edycji wcale nie jest skomplikowany. Myślę, że tutorial powinien być przystępny nawet dla początkujących użytkowników Photoshop. Zapraszam serdecznie do zapoznania z przygotowanym przeze mnie poradnikiem!

Zanim zaczniemy naszą pracę, warto zaopatrzyć nasz warsztat w kilka użytecznych tekstur (przydadzą się z pewnością nie tylko w przypadku pracy nad tym akurat efektem). Podczas pracy wykorzystamy ponadto filtry wbudowane w Photoshop. Nie musicie trzymać się sztywno określonych przeze mnie parametrów i poszczególnych, ustalonych wartości… wręcz przeciwnie! Zalecam eksperymentowanie w tym zakresie, ponieważ dla różnych zdjęć niekiedy będziemy potrzebowali małej korekty wartości, aby osiągnąć zadowalający efekt.

Materiały:

Paper Texture Pack – Ciekawa paczka 10-ciu papierowych tekstów wysokiej jakości,

15 Pencil Brushes – Zestaw „ołówkowych” pędzli,

Portretowe zdjęcie – Portret kobiety, udostępniony dzięki uprzejmości firmy fotolia. © vgstudio.

 

Krok 1

Ustalamy wymiary naszej pracy właściwie według uznania. Ja ustaliłem rozmiar mojego „płótna” na 1024 x 768 px.  Najważniejsze, aby wybrany przez Was wymiar był proporcjonalny w stosunku do wybranej fotografii. Tworzymy nową warstwę, w którą wstawiamy zdjęcie, które będziemy przekształcać. Dla lepszej organizacji pracy zalecam przypisanie naszej nowo-utworzonej warstwie wybranej nazwy. Ja nazwałem ją „portret”, jest to oczywiście bez znaczenia i poprawia jedynie wygodę i komfort pracy(postaram się poświęcić w niedalekiej przyszłości artykuł w całości poświęcony temu zagadnieniu).

Krok 2

Pora przejść więc do części „edytorskiej”… Duplikujemy naszą warstwę „portret” (Będziemy pracować na kopii, a w razie potrzeby możemy wrócić do oryginalnej wersji).Na początek zajmiemy się przekształceniem zdjęcia na skalę szarości. Pomocny będzie tutaj skrót klawiaturowy Ctrl + U, dzięki czemu szybko wywołamy okienko Hue/Saturation. Redukujemy następnie nasycenie barw (Saturation) do absolutnego minimum, tj. –100%.

Krok 3

Pora wprowadzić w ruch filtry. Każdy filtr oraz inne przekształcenia będziemy jednak zastosowywać dla osobnej warstwy…dlatego też utworzymy uprzednio 5 dodatkowych duplikatów naszej warstwy „portret copy”. W okienku warstw (Layers) powinno się znajdować 7 warstw oprócz zablokowanej warstwy z tłem (portret, portret copy, portret copy 2…6).

Krok 4

Jako aktywną warstwę wybieramy „portret copy 2„, reszcie warstw znajdujących się wyżej w hierarchi stosu możemy tymczasowo wyłączyć widoczność, aby mieć jakiś podgląd dla aktualnie wykonywanych przekształceń. Następnie wykorzystamy filtr „Motion Blur” (Filters / Blur / Motion Blur), a wartości parametrów ustalimy mniej więcej tak jak jest to przedstawione poniżej:

Pracując nadal na tej samej warstwie skorzystamy z pomocy kolejnego filtra…tym razem będzie to filtr Watercolor (Filters / Artistic / Watercolor…), a wartości parametrów możemy ustawić według wytycznych na screenie poniżej:

Na koniec pracy z tą warstwą ustalimy jej wartość krycia (Opacity) na 50%. Warto również ustalić jej nazwę jako np. „watercolor 1”.

 

Krok 5

Przechodzimy do warstwy wyżej i postępujemy analogicznie do instrukcji zawartych w kroku 4, z tą jednak różnicą, że podczas użycia filtru „Motion Blur” wartość angle ustalimy na 45 stopni (zamiast -45 z kroku 4).

Krycie tej warstwy ustalamy 80%, zmieniamy natomiast tryb mieszania na Overlay oraz zmieniamy nazwę warstwy na „watercolor 2”.

 

Krok 6

Znowu przeskakujemy o warstwę wyżej, jako aktywną wybieramy warstwę „portret copy 4”. W tym kroku zastosujemy filtr Crosshatch (Filters / Brush Strokes / Crosshatch…), wartości poszczególnych parametrów ustalimy mniej więcej tak jak na screenie:

Warto zastosować również filtr Gaussian Blur(Filters / Blur / Gaussian Blur), ustalając wartość rozmycia na 0,5 px oraz zmienić nazwę warstwy na „Crosshatch”

Krok 7

Przełączamy się na kolejną warstwę wyżej(„portret copy 5”) Kolejnym filtrem, który zastosujemy będzie filtr Sprayed Strokes(Filters / Brush Strokes / Sprayed Strokes…). Ustalamy parametry na podstawie poniższego screena(jeszcze raz podkreślam, że nie musicie się sztywno trzymać ustalonych przeze mnie parametrów).

Nazywamy warstwę odpowiednio „Sprayed Strokes”, a następnie zmieniamy jej tryb mieszania na Overlay oraz zmniejszamy krycie (Opacity) do 60%.

Krok 8

Ostatnia warstwa, którą pozostało nam przekształcić znajduje się na samej górze naszego stosu warstw. Dla tej warstwy zastosujemy filtr Graphic Pen (Filters / Sketch / Graphic Pen…) z wartościami parametrów zbliżonymi do poniższych:

Tryb mieszania tej warstwy ustalamy na Multiply, krycie (Opacity) ustalamy na około 20%. Również tę warstwę warto odpowiednio nazwać („Graphic Pen” w moim przypadku).

Krok 9

Jednym z końcowych zabiegów będzie wkomponowanie wybranej tekstury (z paczki, do której link zamieściłem na początku tego poradnika). Ja wybrałem paper-9. Najlepiej będzie jeśli umieścimy naszą teksturę poprzez polecenie Place ( File / Place…), tak umieszczony plik z teksturą podczas dopasowywania go do naszej skromnej kompozycji nie straci na jakości… o zaletach dokonywania przekształceń(tj. skalowanie czy obracanie) na obiektach inteligentnych wspominałem z resztą w innym poradniku na tej stronie (Obiekty inteligentne w Adobe Photoshop na praktycznym przykładzie).

Po odpowiednim dopasowaniu wybranej tekstury zmieniamy tryb mieszania warstwy na Linear Burn, krycie (Opacity) zmniejszamy do około 80%. Dodatkowo zmniejszamy nasycenie(Saturation) do -100%, a jasność nieznacznie zwiększamy.

Krok 10

W ostatnim kroku opiszę zabiegi kosmetyczne, które odrobinę „dopieszczą” nasz efekt końcowy.

Na początek uaktywnimy Maskę Warstwy dla warstwy z naszą teksturą (Layer / Layer Mask / Reveal All…). 

Kolejno wybieramy narzędzie pędzla (Brush Tool), a jego parametry określamy podobnie jak na załączonym niżej obrazku. Należy zwrócić uwagę, aby kolor pierwszoplanowy był kolorem czarnym!

Narzędzia pędzla użyłem przy aktywnej masce warstwy (Layer Mask – Reveal All) na obszarach zaznaczonych kolorem niebieskim.

Analogicznie możemy wykorzystać maskę warstwy dla pozostałych naszych warstw.  Dodatkowo polecam zabawę z wykorzystaniem narzędzi Dodge oraz Burn Tool, aby wyeksponować lub ukryć (przyciemnić/rozjaśnić) wybrane elementy.W moim przypadku wykorzystałem również zamieszczone na początku poradnika „ołówkowe” pędzle … troszkę inwencji i możemy w bardzo fajny sposób dopracować efekt końcowy…niestety nie jestem szczęśliwym posiadaczem tabletu graficznego, więc miałem troszeczkę zabawy przy przemiennym używaniu narzędzi pędzla oraz gumki 😉

Efekt końcowy:

 

Istnieje wiele innych sposobów na osiągnięcie podobnego efektu, ja jednak postanowiłem przybliżyć Wam właśnie ten i uważam, że choć jest to sposób dość czasochłonny to efekt końcowy prezentuje się zadowalająco 😉 Jakieś sugestie? uwagi? Pozostaje otwarty na konstruktywną krytykę. Dziękuję za uwagę i pozdrawiam!

 


Podobne wpisy

O autorze: Dariusz Kwiatkowski

Entuzjasta fotografii cyfrowej, pasjonat grafiki komputerowej, od niedawna student kierunku Grafika Komputerowa. Pragnie konsekwentnie rozwijać się w tym konkretnym kierunku.

3 komentarze + Dodaj komentarz

  • Z tego co widzę, efekt wychodzi nawet fajny, ale sam poradnik dla bardziej zaawansowanych. Trzeba znać język angielski. Ja osobiście stanąłem na punkcie 9. Po dodaniu tekstury warstwa jest jako obiekt inteligentny i nie można wywołać okienka poprzez ctrl U

  • Fajne

  • Hej. Efekt fajny bo rzeczywiście tych warstw dużo. Ja jak robię płótno to robię dwie warstwy góra. Ciekawe jakby wyszło, gdybyś zostawił mniej na ustach i oczach, tak, żeby były ostrzejsze. Wporzo serwis, będę tu zaglądał…

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.

Polecane

Kategorie