Paź
20
2013

O wektorze w kolorze

W dzisiejszym tutorialu w dalszym ciągu zajmujemy się wektorami. Tym razem postaramy się stworzyć coś bardziej skomplikowanego. Zadaniem będzie stworzenie obrazu, pokazującego zegarek. Jako pierwotne zdjęcie wybrałem zegarek Omega w ciekawym ujęciu. W tutorialu nie będziemy się starali stworzyć idealnie takiego samego obrazu, jak na fotografii. Aby uprościć proces tworzenia, ominąłem dodawanie refleksów na metalu. Wszędzie tam, gdzie było konieczne użycie koloru, starałem się kopiować go za pomocą narzędzia pipety. Pamiętaj o tym, by odpowiednio i na bieżąco grupować warstwy oraz nazywać je – bez tego zgubisz się pracując z wieloma detalami razem. Nazywaj także każdą ścieżkę, którą stworzysz.
1 Zaczynamy
Pierwszym krokiem jest otworzenie zdjęcia w programie Adobe Photoshop. Najłatwiej zrobić to, po prostu przeciągając plik do programu. Fotografia jest w bardzo wysokiej rozdzielczości, co ułatwi nam pracę z detalami.

Omega_DeVille_Chrono_side_LG

Zdjęcie ma duży margines, dlatego dla zmniejszenia pliku i ułatwienia sobie pracy, nieco je przycinam. Pod koniec pracy mój komputer wyraźnie zwolnił. Przygotuj się na bardzo dużą ilość warstw pod koniec pracy.
 Plik zapisujemy sobie jako kopię, aby w razie problemów nie zniszczyć oryginalnego zdjęcia. Najważniejszą zasadą podczas pracy jest zaplanowanie sobie działania, tak by działać od ogółu do szczegółu.  duplikuję sobie warstwę tła, przeciągając na ikonkę nowej warstwy w panelu warstw. Teraz zaznaczam sobie, jakie elementy chcę wyodrębnić. tarcza będzie składała się z warstwy zewnętrznej i wewnętrznej, na nich będą się znajdowały mniejsze tarcze stopera, wskazówki i napisy. Podobne podziały czynimy z kopertą. Ustalam także, które warstwy będą znajdowały się na górze, a które na dole. Na górze będą wskazówki, następnie indeksy i małe tarcze, pod nimi duża tarcza. Elementy koperty również znajdują się na górze, pod nimi są przyciski zegarka.

ScreenClip [1]

Zaznaczyłem to sobie w formie graficznej.
2 Pierwsze kształty
Gdy już wiem od czego zacząć, tworzę pierwsze kształty wektorowe. Ponieważ tarcza składa się z kół, zadanie jest bardzo proste.Zmniejszam nieco krycie warstwy tła. Aby to zrobić, trzeba kliknąć w jej nazwę i zmienić ją. W dalszych etapach pracy często wyłączałem całkiem krycie zdjęcia – było ono ustawione na szczycie stosu warstw.

——————————————————————————————————————————-

Zobacz kurs Photoshop CS6 – esencja -> TUTAJ

——————————————————————————————————————————-

Wybieram narzędzie pióra i rysuję pierwsze elementy zegarka na nowych warstwach i ścieżkach. Pamiętaj, że uchwyty ścieżki powinny być styczne do rysowanego kształtu. Im dłuższy uchwyt, tym większa jego krzywizna.

ScreenClip [2]

Narysowanie elipsy jest proste – narzędziem pióro zaznaczasz cztery punkty na obwodzie, a na stępnie poprawiasz je za pomocą uchwytów, tak by stykały się z obrazem. Gdy jest ok, tworzysz nowe ścieżki.

ScreenClip [3]

Ścieżkę wypełniamy jednolitym kolorem. Pobieramy go pipetą z warstwy tła, lub ustawiamy według własnego upodobania. Obraz wygląda ciekawiej, jeśli ma utrzymaną jednolitą kolorystykę, a nie razi pstrokacizną.

ScreenClip [4]

Gdy do zdjęcia dodałem ciemne tło, kolory okazały się zbyt mało wyraziste, dlatego radzę Ci używania nieco jaskrawszych kolorów niż w rzeczywistości.
Wchodzimy w menu ścieżki wybieramy naszą ścieżkę i zmieniamy jej nazwę na taką, która nam odpowiada. Na podstawie podglądu pliku jest trudno zgadnąć, która ścieżka odpowiada za jaki kształt. Następnie przechodzimy na panel warstw i przenosimy warstwę poniżej tła. Najłatwiej to zrobić klikając w warstwę, a następnie przenosząc ją skrótem ctrl + nawias kwadratowy. Można także obrysować ścieżkę, pamiętaj jednak o wybraniu innego koloru pędzla oraz właściwej grubości.
Kontynuujemy pracę, obrysowując kolejne elementy. Za każdym razem dbamy o to, by wybrać opcję nowej warstwy oraz nowej ścieżki z panelu.

ScreenClip [5]

Element powyżej występuje w czterech miejscach. Zamiast tworzyć go cztery razy, lepiej jest go skopiować,  a następnie wkleić we właściwe miejsca. Robimy to klikając na warstwę prawym przyciskiem myszy, a następnie wybierając opcję Duplikate Path. Następnie poprawiamy go za pomocą edycji – ctrl + T, oraz z użyciem Convert Path Tool.
3 Zarys koperty
Gdy już mamy wykonanych kilka elementów, możemy zacząć prawidłowe nazywanie ich oraz grupowanie.

Zaznaczamy kilka warstw (shift lub ctrl + LPM na panelu warstw) i klikamy skrót ctrl+g, następnie nadajemy nazwę zestawowi warstw. Znacznie ułatwia to pracę na wielu warstwach. W późniejszym etapie pracy dodałem kawałek koperty pod przyciskiem.

ScreenClip [6]

W bardzo podobny sposób tworzymy przyciski stopera oraz koronkę. W przypadku przycisków użyłem dwóch kształtów wektorowych – najpierw narysowałem piórem rodzaj prostokąta, później utworzyłem elipsę i umieściłem ją powyżej. Zaznacz jedną i drugą warstwę, a następnie skopiuj je i odpowiednio ustaw – skrótem ctrl + T włączasz edycję.

ScreenClip [8]

Także dwuetapowo zajmowałem się stworzeniem koronki zegarka. Najpierw wykonałem kształt stanowiący jej podstawę, następnie postarałem się odwzorować ząbki, które ułatwiają nakręcanie.
4 Tarcze 
Wszystkie okrągłe kształty możesz wykonać na dwa sposoby – za pomocą narzędzia elipsa, albo po prostu je narysować piórkiem.

Poniżej widać, w jaki sposób zająłem się obrysowaniem tarczy.

ScreenClip [9]

Gdy już mam obrys największej niebieskiej tarczy, po prostu kopiuję go (duplikate path) i tworzę kolejne.
Na początku zabawy z wektorami lepiej używać narzędzia pen tool, nie zaś kształtów, gdyż pozwala to na lepszą naukę jego działania. Małe tarczki tworzę z kół. Aby rysować koło od środka, podczas rysowania wciśnij alt. Aby dopasować ścieżkę dokładnie do oryginału, kliknij w nie prawym przyciskiem i wybierz opcję – Free Transform Path. Zrobienie kilku tarcz w taki sposób zajmie ci chwilę.

ScreenClip [10]

5 Wskazówki 
Nie tracąc czasu robimy wskazówki. Stworzyłem jedną sztukę, a następnie skopiowałem ją i zmieniłem nieco kształt. Każda wskazówka jest nieco inna, dlatego nie można poprzestać na zwykłym skopiowaniu i przeskalowaniu. Mamy już coś, co przypomina zegarek. Jeśli oczekujesz lepszych rezultatów, elementy możesz wypełnić gradientami – co sprawi, że będą wyglądały znacznie bardziej naturalnie.

ScreenClip [11]

Jeśli chcesz dokładnie obrócić wskazówkę, kliknij w celownik na środku okienka transformacji i przestaw go w miejsce przyczepu wskazówki na obrazku. Dzięki temu będzie się obracała w odpowiedni sposób.

——————————————————————————————————————————-

Zobacz kurs Photoshop kreatywne techniki pracy -> TUTAJ

——————————————————————————————————————————-

Nieco kłopotliwe jest wykonanie kółeczka w miejscu, gdzie wskazówka jest przyczepiona – warto to poćwiczyć. Na początek dodaj trzy punkty uchwytu, następnie zmień je tak, aby dobrze wyglądały. W ten sam sposób wykonałem wszystkie wskazówki zegarka.

ScreenClip [12]

6 Indeksy na kopercie
Teraz będziemy tworzyć indeksy na kopercie. Wykonanie ich za pomocą pióra zajęłoby wieki, dlatego użyjemy narzędzia pisanie po ścieżce. Na palecie ścieżek wybieramy mniejszą kopertę. Następnie wybieramy narzędzie pisania i ustawiamy je w taki sposób, by symbol zmienił się w linię falistą. Pokazywałem to w tutorialu o tworzeniu headera. Teraz możesz pisać po okręgu. Nie pozostaje nic innego, jak napisać rzymskie symbole od 1 do 12. Nie przejmuj się, że na razie nie są na swoim miejscu.

ScreenClip [13]

Jako czcionkę wybieram Trajan Pro, bardzo przypominającą tą, która została wykorzystana przez producentów zegarka. Najpierw trzeba ją nieco przystosować. Wybierz ustawienia Character . Wybierz  zmniejszoną do 81 % szerokość horyzontalną tekstu, zmniejsz także tracking i wybierz opcję bold. Kolor jest taki sam, jak ten, którego używamy do wykonania koperty. Gdy czcionka zajmuje całą szerokość tarczy, rozmiar jest prawidłowy. Regulowanie odstępów za pomocą spacji jest nieprawidłowe.

ScreenClip [14]

Nic nie stoi na przeszkodzie, byś użył innej czcionki. Nauka programu wymaga dużo inwencji własnej i eksperymentowania z różnymi rozwiązaniami. Można także doinstalować czcionki, które będą przypominały jeszcze bardziej oryginał.

ScreenClip [15]

7 Detale
Dodajemy także cień – użyłem domyślnych ustawień, oraz satynę o nieco zmniejszonym kryciu. Zrobimy to oczywiście w panelu style warstw Przenoszę cyfry na niższą warstwę, gdyż znajdują się one pod tarczami stopera. Indeksy tworzę z litery I. co piątą literę powiększam i zwiększam Horizontal scale. Można je także wykonać z innych elementów, ale będzie to wymagało więcej pracy. Bardzo ważne jest wybranie prawidłowej ścieżki, po której chcemy zrobić. Musimy wybrać ją najpierw z panelu ścieżek. Po wykonaniu indeksów na jedną tarczę, zaznaczam je i kopiuję na drugą, następnie nieco przystosowuję cały kształt.

ScreenClip [17]

Aby zegarek wyglądał jeszcze ciekawiej, dodaję cienie pod innymi elementami. W tym celu zaznaczam je (włączona jest opcja autoselect) i ustawiam odpowiedni styl warstwy. Napisy to o wiele prostsza sprawa niż indeksy. Tworzę je za pomocą narzędzia tekst w miejscu poza zegarkiem, a następnie przenoszę tam, gdzie są potrzebne i obracam. Użyłem czcionek Trajan Pro oraz DejaVu Serif z podkreśleniem. Zmieniłem także ustawienia skali tekstu, przywracając go do zwykłych ustawień.

ScreenClip [18]

Każdy obraz prezentuje się lepiej, jeśli ustawi się go na ładnym tle. Tworzę je błyskawicznie. Ustawiam warstwę na samym dole stosu warstw, następnie ustawiam narzędzie gradient i wypełniam ją.

ScreenClip [19]

Dodanie cieniowania poszczególnych elementów sprawia, że wyglądają one znacznie lepiej. Z tego powodu warto zaprzyjaźnić się z paletą stylów warstw. W jaki sposób można jeszcze poprawić wygląd naszego obrazka? Ogromne możliwości daje panel 3d, jednak jego obsługa to temat na kolejne kilka tutoriali.
Pozdrawiam i zapraszam do lektury oraz ćwiczeń z następnymi tutorialami.

Podobne wpisy

O autorze: Kamil Naja

Przygodę z obrazem zaczął od fotografii. Photoshopa poznaje od 2006 roku i program ten wciąż zaskakuje go możliwościami. Zajmuje się także copywritingiem oraz tworzeniem stron internetowych. Prowadzi własną firmę.

Komentarze(1) + Dodaj komentarz

  • Trzeba jeszcze nad nim dużo popracować, żeby nie wyglądał tak cukierkowo. To nie corel draw, ale w PS’ie też można uzyskać niezły efekt. Ja bym jeszcze dodał gradienów przy poszczególnych elementach, dodał dodatkowe warstwy odbicia światła i trochę zmodyfikował czcionkę, pochylił bym ją, aby zgadzała się w perspektywie leżącej pod jakimś kątem tarczy. Wydaje mi się, że cyfry na tarczy też trzeba robić każdą osobno, aby mieć możliwość lekkiego jej pochylenia/zniekształcenia. Można też pokusić się o zostawienie paska, bo to zawsze charakterystyczna część elementu jakim jest zegarek naręczny. Tarcza szklana też by się przydała, można najpierw zbudować tarczę z odbiciem lekkiego światła, tak jak na zdjęciu bazowym, a później dodać przeźroczystość na wysokim poziomie. A na samym końcu dodałbym jeszcze głębie ostrości, aby urealnić obiekt – powieliłbym wszystkie warstwy, spłaszczył te powielone i dodał np.: rozmycie gaussowskie. Pozdrawiam i czekam na dalsze artykuły.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.

Polecane

Kategorie