Wrz
9
2013

Nie tylko Photoshop… Wstęp do CADa część 1

Oprogramowanie CADowskie, ze swoim sztandarowym przedstawicielem – Autocadem – z pewnością kojarzy się z biurami projektowymi, gdzie architekci czy budowlańcy mozolnie kreślą kolejne konstrukcje. Słuszne skojarzenie! Ale nie powinno być ono jedyne. CAD posiada również wielkie możliwości w grafice użytkowej, o których postaram się krótko opowiedzieć.

Podstawową zaletą programów typu CAD (Computer Aided Design – komputerowe wspomaganie projektowania) jest możliwość zaprojektowania dowolnych form geometrycznych oraz powielania ich w łatwy sposób w dowolnej ilości. Okrąg – podaj środek i promień. A może wolisz 3 punkty znajdujące się na rysunku? A może 2 styczne i promień? Łatwizna! Obrót o zadany kąt dowolnie wybranych kresek? 2 kliknięcia. Powiększyć czterokrotnie? Zrobić odbicie lustrzane względem wybranej osi? A może przyciąć niesforną kreskę? Wszyscy, którzy mieli do czynienia z CADowskim oprogramowaniem wiedzą, że to bułka z masłem.

——————————————————————————————————————————-

Zobacz kurs AutoCAD 2012 – esencja -> TUTAJ

——————————————————————————————————————————-

Efekt końcowy naszego tworzenia nie będzie z pewnością eksplodował feerią barw czy olśniewał możliwościami zarezerwowanymi dla programów graficznych. Naszym celem jest jasny, czytelny i elegancki przekaz. Równie dobrze CADowski rysunek może stanowić znakomitą, geometryczną podbudowę pod dalszą obróbkę innymi programami.

Aby przekonać niedowiarków przygotowałem relację z tworzenia fanowskiego rozszerzenia do gry planszowej Railwalys of the World (wydawanej przed utratą licencji jako Railroad Tycoon). Przykłady podobnych dodatków można zobaczyć na http://boardgamegeek.com/geeklist/57440/maps-for-railroad-tycoon-railways-of-the-world-, aby zobaczyć do czego będziemy dążyć.

Ta gra potrzebuje planszy (mapy) z regularnymi polami (tzw. heksami) oraz powtarzającymi się elementami na niej znajdującymi. Dodatkowo potrzebne będą karty, gdzie również układ jest identyczny, a na karcie stosowany jest zestaw kilku prostych, powtarzających się form geometrycznych.

W swoim kreśleniu używałem Autocada 2011, który różni się od wcześniejszych wersji (w tym od popularnego Autocada 2007) w podobny sposób, jak różni się Word 2007 od Worda 2003 – nie istnieje już wyłącznie rozwijalne, „paseczkowe” menu, ale wszystkie opcje znajdują się praktycznie na wierzchu. Zaś mój pomysł na mapę to… uniwersum fantasy Wiedźmina, na bazie sagi Andrzeja Sapkowskiego.

Uff… No to zaczynamy!

Bazą naszej mapy będzie siatka foremnych sześciokątów (heksów), które symbolizują pojedyncze pole na planszy. Aby skonstruować pojedynczy heks, na początek narysujmy prostą kreskę (kliknij Linia w zakładce Narzędzia główne, wskaż początek, przejedź myszką w wybranym kierunku i wpisz długość zadanej kreski, np. 1)

1

[ramka1: Jeżeli CAD „nie podpowiada” prostej linii, to zaznaczamy Śledzenie biegunowe]

Teraz skonstruujmy kreskę ułożoną pod kątem 120o do poprzedniej. Posłużymy się do tego poznanym już Śledzeniem biegunowym. Klikamy na nie prawym przyciskiem i zaznaczamy 30o (jeżeli nie ma interesującej nas wartości możemy ją stworzyć korzystając z Ustawienia… Nowy). Oznacza to, że rysując kreski CAD będzie wspomagał wartości będące wielokrotnością 30o (dlatego też przed chwilą mogliśmy stworzyć prostą linię). Klikamy na jeden z wierzchołków narysowanego odcinka, przestawiamy kursor, mniej więcej budując kąt 120o (CAD dopowie resztę), po czym wpisujemy analogiczną wartość jego długości – w naszym przypadku 1. Bach! Oto i druga kreska.

2

[ramka2: Jeżeli nie mamy podpowiedzi wierzchołka, to klikamy prawym Lokalizację oraz upewniamy się, że mamy zaznaczony: Koniec]

——————————————————————————————————————————-

Zobacz kurs AutoCAD techniki efektywnej pracy -> TUTAJ

——————————————————————————————————————————-

Oczywiście sposobów skonstruowanie takiej pary odcinków jest mnóstwo. Moglibyśmy odbić w lustrze będącym dwusieczną projektowanego kąta pierwszą kreskę. Moglibyśmy też skopiować ją w to samo miejsce, po czym obrócić wzdłuż wierzchołka o zadany kąt. Moglibyśmy…. dlaczego CADowskie oprogramowanie nie jest używane w szkołach do nauki geometrii?

3

[ramka3: RysujModyfikuj – tutaj znajdziemy większość funkcji wspomagających nasze kreślenie]

Oczywiście resztę kresek moglibyśmy dorysować w identyczny sposób z taką samą pisywaną długością i wspomaganym kątem. Użyjmy do tego jednak funkcji Lustro, która wielokrotnie przyda nam się podczas pracy z CADem. Klikamy na Lustro, zaznaczamy kreski, które chcemy odbić (w naszym przypadku obie), potwierdzamy nasz wybór enterem, po czym wybieramy 2 punkty, przez które przechodzić będzie oś symetrii – jeden z tych punktów będzie wierzchołkiem zbudowanego odcinka, a drugi będzie budować równoległą do pierwszego odcinka – CAD pomoże nam w tym, wspomagając ustawione przez nas wielokrotności kąta 30o. Uwaga, na pytanie Wymaż obiekty źródłowe? wpisujemy oczywiście n – czyli nie.

4

[ramka4: Prościej kreślić niż opisać!]

——————————————————————————————————————————-

Zobacz kurs AutoCAD dla zaawansowanych -> TUTAJ

——————————————————————————————————————————-

Teraz zbudujmy 2 pozostałe kreski tworzące heks. Klikamy Lustro, zaznaczamy 2 środkowe odcinki („posiadające sąsiadów”), potwierdzamy i budujemy oś symetrii przechodzącą przez środki pozostałych, „zewnętrznych” odcinków. Jeżeli CAD nie podpowiada środków odcinka, we wspomnianej Lokalizacji zaznaczamy Symetrię.

Uff! Heks w pełnej krasie.

5

[ramka5: Proste miłego początki]

W założeniach mapka ma posiadać siatkę 24×14 heksów. Oczywiście nie będziemy powtarzać wypisanych wcześniej czynności, ale skorzystamy z funkcji Kopiuj, która sprawi, że całość zajmie mniej więcej tyle, co stworzenie „bazy” czyli pojedynczego heksu.

Klikamy Kopiuj, zaznaczamy wszystkie zbudowane kreski, po czym określamy „skąd dokąd” chcemy skopiować wybrane elementy. W naszym przypadku aktualny prawy bok heksa, ma być lewym bokiem planowanego heksa, czyli zaznaczamy jako pierwszy punkt na lewym boku, a jako docelowy analogiczny punkt na prawym odcinku. Na nowo powstałym heksie od razu klikamy w ten sam punkt na jego prawym boku, tworząc trzeci. Oczywiście, moglibyśmy zrobić tak 24 razy (no dobra, w sumie 23, tworząc 24 heksy), ale my zróbmy tak jeszcze raz, budując łącznie 4 heksy. Teraz klikamy ponownie Kopiuj, ponownie zaznaczając wszystkie kreślone do tej pory kreski, po czym zaznaczamy taki sam pierwszy punkt, a jako drugi klikamy analogiczny punkt na prawym boku na czwartym heksie. Z 4 zrobiło się 8! Robimy tak jeszcze cztery razy, aby łącznie uzyskać 24 heksy w linii.

6

[ramka6: Cudowne rozmnożenie]

Pozostało nam rozbudowanie siatki „w pionie”. Napotkamy tu na pewną trudność związaną z tym, że heksy w płaszczyźnie pionowej nie są współliniowe i co drugi z nich jest przesunięty o połowę swojej długości w poziomie. Ale co to dla nas za problem! Kolejny raz klikamy na Kopiuj, zaznaczamy cały poziomy „paseczek” i sprytnie wyznaczamy punkty kopiowania – jako pierwszy podajemy np. lewy górny wierzchołek, który ma znajdować się w nowych heksach w tym samym miejscu, co wierzchołek dolny.

7

[ramka 7: Heksy w pionie nie są współliniowe]

Mając taki dwupak reszta to łatwizna, którą już kilka razy przerabialiśmy – Kopiuj, zaznaczenie całości, punkt pierwszy: górny wierzchołek „startowego” heska, punkt drugi: lewy dolny niższego heksa. Robimy to tak długo, aż paseczków będzie 14, a siatka skończona.

8

[ramka8: Siatka niejedno ma imię]

No dobrze, siatka to dopiero baza do stworzenia mapki. A co z „linią brzegową”, elementami na mapce, napisami czy kartami do niej? O tym już następnym razem!

 


Podobne wpisy

O autorze:

Studia budowlane zaszczepiły w nim zapał do CADa, również do jego możliwości użytkowych. Jako fanatyk gier planszowych próbuje połączyć obie pasje.

Komentarze(1) + Dodaj komentarz

  • Rzeczywiście, oprogramowanie CAD zupełnie nie kojarzy się w świadomości z grafiką użytkową, a tu jak widać we wpisie – może być ciekawym uzupełnieniem Photoshopa.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.

Polecane

Kategorie