Sty
14
2014

Nie tylko Photoshop… Robimy ulotkę w CorelDraw x4

Tak jak obiecałem we wcześniejszym wpisie przyszła pora na pracę w CorelDraw na przykładzie. Zachęcam Was do wykonywania tego ćwiczenia razem ze mną, krok po kroku – zaczynamy!

1. Konspekt projektu

Po otrzymaniu zlecenia od naszego zleceniobiorcy musimy zgromadzić wszelkie potrzebne materiały i informacje o projekcie. Materiałami mogą być teksty, które najlepiej byłoby, aby to zleceniodawca nam przygotował, ponieważ to on będzie posiadał większą wiedzę od nas co do danego tematu promowanego. Zdjęcia możemy znaleźć na darmowych, bądź płatnych stosach zdjęć – bogaty spis takich stron został już opisywany przez Pana Dariusza Kwiatkowskiego na naszym forum, w artykule pt.: „Skąd legalnie pobierać zdjęcia?”. Moją osobistą, ulubioną stroną jest płatna fotolia.pl, ponieważ posiada ona w miarę duży stos zdjęć i ma dość prosty system płatności. Koszt zdjęć tam waha się od 30-70zł za sztukę, ale nie musimy z góry płacić za wybraną przez nas grafikę czy fotografię. Ściągamy tak zwaną „prefkę” z delikatnymi znakami wodnymi i umieszczamy na naszym projekcie, w razie gdyby naszemu zleceniodawcy nie przypadł nasz wybór do gustu.
Również do konspektu potrzebujemy takich informacji jak, w tym wypadku wielkość ulotki, pożądany ton i kolorystykę, które nie odbiegną od może już istniejącej spójnej identyfikacji graficznej danej firmy. Ważne też jest, abyśmy wiedzieli jaką funkcję ma spełniać dany projekt i kto będzie głównym odbiorcą tematu.

2. Przygotowanie projektu

Odpalamy program! Pierwszą rzeczą jest zdefiniowanie powierzchni naszej kartki. Moim projektem jest ulotka formatu A6. Nie musimy znać na pamięć dokładnych wymiarów w milimetrach danego formatu, wybieramy go po prostu z listy widocznej na rysunku 1.

corel_u_1
Rys. 1. Wybór rozmiaru kartki.

Teraz najlepiej jest powiększyć nasz projekt o dodatkowe 2 mm z każdego boku na tak zwane miejsce na spad. Spad to obszar, który zostanie odcięty przez drukarnie, a istnieje po to, aby zapobiec pojawianiu się tak zwanych białych rogów przy docinaniu sztuk. Do modyfikacji naszej kartki projektu, jak i wszystkich innych elementów w programie służą te paski z wartościami, znajdujące się obok wyboru wielkości kartki.

corel_u_2
Rys. 2. Domyślny wybór wielkości elementów i kartki

Rozmiar A6 to domyślnie 105 mm na 148 mm, ja na spady dodałem po 4 mm do wysokości i szerokości.

—————————————————————————————————–

Zobacz kurs CorelDRAW X4 -> TUTAJ

—————————————————————————————————–

Teraz czas na prowadnice. W Photoshipie też były, nazywały się „inteligentne linie pomocnicze” (aż musiałem zajrzeć do programu), także to też żadna nowość. Prowadnice pomogą nam ułożyć wszystkie elementy w projekcie. Pierwsze ustawimy sobie na krawędziach naszego projektu. Aby to zrobić, należy kliknąć prawym klawiszem myszy na linijkę znajdującą się przy pasku narzędzi i wybrać opcję Ustawienia prowadnic.

corel_u_3
Rys. 3. Ustawienia prowadnic

Następnie ukazuje nam się okno, w którym z drzewa rozwijamy plusem Prowadnice i wybieramy Wzorce. Następnie przechodzimy do drugiej zakładki o nazwie Wzorce zdefiniowane przez użytkownika i zaznaczamy okienko Marginesy. Zostawiamy zaznaczoną opcję Marginesy lustrzane aby mieć po jednej i po drugiej stronie marginesy zaczynające się od krawędzi kartki. Na końcu naciskamy przycisk Zastosuj wzorce. Wszystko ładnie ilustruję na rysunku poniżej.

corel_u_4
Rys. 4. Prowadnice na krawędziach kartki

Jak już to mamy zrobione, możemy stworzyć sobie prowadnice które będą pokazywały nasze spady. Ja od razu dodaje sobie do nich margines wewnętrzny, czyli obszar w którym nie powinno znajdować się nic kluczowego np.: tekst, logo. Minimalna wartość takiego obszaru dla mnie to 3mm z każdego boku. Tak więc tworzymy sobie obszar 2mm (spady) plus 3mm (margines wewnętrzny) równa się 5mm na bok. Robię to przechodząc do kartki, klikając lewym klawiszem myszy na prowadnicę, klikając + na klawiaturze aby powielić prowadnicę i z wciśniętym CTRL klikam 5 razy (1 raz 1 milimetr, aby to działało musimy mieć ustawiony skok co 1mm w opcji skok podsuwania widoczny na rysunku 1 zaraz po definiowaniu miary) strzałki kierunkowe (góra, dół, prawo, lewo), w zależności od kierunku w którym prowadnica ma się znaleźć.

corel_u_5
Rys. 5. Ustawienie kluczowych prowadnic

 3. Projektowanie

Ok! – kartka już gotowa, czas na wrzucanie materiałów. Zdjęcia możemy przerzucać bezpośrednio na kartkę z np.: folderu na zasadzie „drag nad drop”. Teksty tworzymy za pomocą ikonki corel_u_6 i tak jak w Photoshopie klikamy na puste miejsce na naszej kartce i piszemy. Przerzucamy wszystko to co ma znaleźć się na projekcie, narazie w kompletnym chaosie.

corel_u_7
Rys. 6. Wrzucone materiałów do projektu

Najpierw zajmiemy się górą. Zleceniodawca chciał umieścić hasło „Tanie ubezpieczenia domów i mieszkań”. Rysujemy prostokąt, wybierając tą bryłę z paska narzędzi corel_u_9, rysujemy przybliżony kształt płaskiego prostokąta, po czym z paska domyślnych wielkości (rys. 2) nadajemy mu szerokość naszej kartki (109,0 mm). Wysokość będziemy dopasowywać w między czasie. Nadajemy mu kolor niebieski z palety kolorów po prawej, klikając lewym klawiszem na kolor. Usuwamy obramowanie klikając prawym klawiszem myszy na brak koloru corel_u_10 z palety kolorów. Robimy drugi prostokąt na sam napis TANIE. Tworzymy zaokrąglone rogi zaznaczając nasz prostokąt za pomocą kursowacorel_u_11 i wpisujemy wartość zaokrąglenia (u mnie 15 ptk) widoczne na rysunku poniżej. Również usuwamy obramowanie i nadajemy mu kolor biały.

corel_u_12
Rys. 7. Wartość zaokrąglenia prostokąta

Jak wpiszemy w jedno okno i naciśniemy enter, to we wszystkich wpiszę się tak samo. Jeżeli zaokrąglenie wychodzi nam zbyt kanciaste, trzeba prostokąt narysować od nowa, starając się jak najbliżej nadać mu szerokość kartki, ponieważ później gdy modyfikuje się wartość szerokości prostokąta te zaokrąglenia wychodzą jakieś niesymetryczne.

—————————————————————————————————–

Zobacz kurs CorelDRAW Praktyczne projekty -> TUTAJ

—————————————————————————————————–

Dodajemy napis TANIE na osobnym corel_u_6 i tekst UBEZPIECZENIE DOMÓW I MIESZKAŃ. Ja wybrałem czcionkę eurosewilde heavy, ale dobór czcionki jest dowolny, to tylko ćwiczenie. Możecie tej konkretnej czcionki co ja nie mieć, bo ja swojego czasu naściągałem sobie tych czcionek chyba z tysiąc. Umieściłem wszystkie elementy tak jak na rysunku poniżej.

corel_u_8
Rys. 8. Zaprojektowana góra

Rozmieściłem je za pomocą opcji Rozmieszczenie. Zaznaczamy z wciśniętym klawiszem SHIFT dane obiekty i rozmieszczamy je względem siebie tak jak chcemy. Pamiętajcie aby po wszystkim grupować nasze elementy.

corel_u_13
Rys. 9. Opcje do rozmieszczania elementów względem siebie

Następnie umieściłem moje zdjęcie mniej więcej na środku projektu, rozszerzając je do szerokości kartki i żeby nie tracić na proporcji (nie zniekształcając zdjęcia) kliknąłem na kłódkę corel_u_14 obok nadania wymiarów domyślnych obiektu. Moją bitmapę umieściłem na samym dole w hierarchi elementów, tak aby nie przykrywało mojego niebieskiego paska. Dodałem również tekst dostarczony przez zleceniodawcę i umieściłem go pod zdjęciem. Jak, że zdjęcie jest na białym tle, nie potrzebowałem zmieniać tła całej kartki.

corel_u_15
Rys. 10. Zdjęcie plus tekst na ulotce

Aby dokładnie modyfikować czionkę (odległości od napisów, wielkości wszelkiego typu) trzeba włączyć sobie takie dodatkowe okno, które pokaże się nam tam, gdzie mamy menedżera obiektów. Kliknijcie sobie raz skrót CTRL+T aby włączyć Formatowanie znaków.

corel_u_16
Rys. 11. Formatowanie znaków

Jak widzicie na moim projekcie, podniosłem sobie trochę pierwszą linię w tekście pod zdjęciem. Zrobiłem to zaznaczając ją całą w tekście i ustawiając 65% przesunięcia znaku.

Kolejnym obiektem do zaprojektowania pozostał nam obszar pod dane teleadresowe, które umieścimy jak to prawie każdy u dołu ulotki. Dodamy osobny corel_u_6 dla tekstu ZADZWOŃ JUŻ TERAZ! Osobne dwa corel_u_6 dla dwóch numerów telefonów. Zrobimy dwa prostokąty corel_u_9 na tła dla tekstu „zadzwoń już teraz” plus telefony i dla loga firmy plus dane adresowe. Mój efekt, który otrzymałem prezentuję na rysunku poniżej.

corel_u_17
Rys. 12 Dół ulotki

Jak widzicie zmieniłem cały kolor loga firmy na biały (w tym wypadku miałem takie pozwolenie od zleceniodawcy), dodałem ikonki w krzywych przy numerach telefonów – starego telefonu i telefonu komórkowego – znalazłem je darmowe w sieci i wrzuciłem do projektu. Dodałem również napis „zapraszamy Państwa serdecznie…” przed danymi adresowymi. Zaokrągliłem rogi prostokątów tak jak wcześniej Wam pokazywałem. Tak wygląda pierwsza strona mojej ulotki:

corel_u_18
Rys. 13 Gotowa pierwsza strona ulotki

Jako, że ulotka ma być DL-ką, czyli dwustronną ulotką, a druga strona ma nie odbiegać od pierwszej strony, najpierw tworzymy sobie drugą stronę ulotki klikając na strona 1 u dołu okna programu, po czym wybieramy opcję Wstaw stronę po.

corel_u_19
Rys. 14. Tworzenie drugiej strony projektu w programie

Ta opcja jest o tyle praktyczna, ponieważ nie musimy mieć 13 plików, każdy z osobną stroną, tylko bezpośrednio w jednym projekcie możemy mieć szybki dostęp i podgląd wszystkich stron projektu.

Jak już mamy nową stronę zaznaczamy ze strony 1 wszystkie nasze obiekty kursorem corel_u_11, kopiujemy je za pomocą skrótu klawiszowego CTRL+C i wklejamy do strony 2 za pomocą skrótu CTRL+V.

Druga strona ma być o ubezpieczeniach OC i AC, ale rama ulotki ma być identyczna ze stroną 1. A więc wyrzuciłem zdjęcie domku i znalazłem podobne z samochodzikiem, dodałem pieczątkę „zniżki do 80%”, sam obrys pieczątki narysowałem za pomocą narzędzia Środki artystyczne dostępne z panela narzędzi (trzeba kliknąć prawym klawiszem i rozwinąć narzędzie rysunek odręczny corel_u_22) nadając tym krzywym czerwony kolor. Dodałem inny tekst pod zdjęciem. Reszta bez zmian jak na rysunku 15.

corel_u_20
Rys. 15. Druga stron ulotki

Tak już gotowe ulotki możemy wyeksportować w .jpg (Plik i Eksportuj) do naszego zleceniodawcy. Można też połakomić się o taką mini-wizualizację za pomocą Photoshopa.

corel_u_23
Rys. 16. Wizualizacja ulotki w Photoshop

4. Zakrzywianie projektu

Jak już mamy pełną akceptację i obie strony – zleceniodawca i grafik – doszli już do wszelkich porozumieć i projekt został ostatecznie zatwierdzony przystępujemy do zakrzywiania projektu dla drukarni. Chodzi tutaj o to, aby wszystkie czcionki zamienić na wektory, tak aby w drukarni nie wysypał się im nasz projekt, gdzie mogą tych czcionek naturalnie nie mieć, bądź mają inne ich wersje. Najlepiej do tej czynności użyć metody wybierania po kolei z menedżera obiektów obiekty i klikając prawym klawiszem myszy na obiekt wybierać opcję Zamień w krzywe. To tyczy się również obiektów takich jak prostokąt czy koło. Pamiętajmy, aby nasze bitmapy zamienić w system kolorów CMYK – o tym jak to zrobić było w moim wcześniejszym wpisie. I ostatnia rzecz przed wysłaniem pliku do drukarni – zapisujmy nasz projekt w pliku Corel’a czyli .cdr w wersji 9.0, ponieważ dana drukarnia może nie mieć najnowszej wersji CorelDraw, a to nie Photoshop, gdzie .psd’ki otwierają się na każdym Photoshopie. Wersję pliku wybiera się przy jego zapisie. Pamiętajmy, aby po tym zabiegu już nie otwierać ponownie naszego pliku .cdr. przed wysłaniem go do drukowania.

corel_u_24
Rys. 17. Zapis pliku do wersji CorelDraw 9.0

Podsumowanie

Taka prosta ulotka… żadnych efektów sci-fi, a pracy jest przy niej trochę. Warto pamiętać o poprawnej typografii na naszym projekcie. Polecam kupić sobie jakąś książkę o podstawach typografii i tak jak ja dużo podglądać zawodowców, śledzić nowe rozwiązania i pomysły.

W razie problemów i pytań śmiało piszcie komentarze, postaram się na każdy szybko odpowiedzieć.
Życzę wszystkim czytelnikom PSDtube powodzenia przy tworzeniu własnych prac w CorelDraw!

 


Podobne wpisy

O autorze: Mariusz Strząbała

Jego pasje to grafika komputerowa, fotografia i siatkówka. Obecnie zajmuje się przygotowaniem do druku materiałów reklamowych, projektowaniem pełnego pakietu indywidualnego dla firm, np.: projekty wizytówek, ulotek, plakatów, logotypów, stron www.

2 komentarze + Dodaj komentarz

  • I to jest naprawdę przydatny artykuł. Na pewno wykorzystam tą wiedzę w praktyce, jak będę robił nowe ulotki do swojej firmy. Godna wyszła ta ulotka!

  • Ważna sprawa z zapisaniem pliku w możliwie niskiej wersji Corela, przed wysłaniem do druku… Ten kto „siedzi” w branży doskonale wie, że czasami włos się na głowie jeży, na jakich starych wersjach pracują co poniektóre drukarnie i studia graficzne…:)

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.

Polecane

Kategorie