Sty
1
2014

Metody na stworzenie cieni obiektów w Photoshop CS6

Jak zdążyliśmy zauważyć, cienie w fotografii pojedynczych obiektów nadają przestrzenności fotografii i pozornej głębi ostrości, mimo iż bazujemy cały czas na jednej płaszczyźnie. Wpis ten poświęciłem na przedstawieniu metod stworzenia cienia do obiektu.

Metoda nr 1
Opcje mieszania…

Najprostszą metodą jest użycie gotowych opcji i suwaków w opcjach mieszania. Aby wejść w te opcje wystarczy w pasku warstw zaznaczyć daną warstwę i kliknąć na nią prawym klawiszem myszy, wybierając Opcje mieszania…

Przygotowałem sobie już wcześnie białej tło i zdjęcie do zaprezentowania tego prostego numeru:

cienie1

W narzędziu Opcje mieszania wybieramy Cień. Opcja ta służy do aplikowania na naszą warstwę cienia zewnętrznego. Mamy tutaj do wybory następujące opcje:

cienie2

Te, które są najbardziej interesujące to Krycie (w procentach określa przeźroczystość cienia i zarazem jego intensywność), Kąt (kąt pod którym pada nasz cień na płaszczyznę, warto zaznaczyć, że ten kąt będzie dotyczył wszystkich warstw na które dodamy cień, także w trakcie zmiany na jednej warstwie danego kąta, na wszystkich innych warstwach z tą opcją cienia kąt będzie korygowany ze względu na realizm całego oświetlenia kadru – w tym artykule pokażę, jak to zautomatyzowanie ominąć), Odległość (odległość cienia od warstwy), Rozpiętość (Skupienie intensywności cienia od środka warstwy do jej boków) i Rozmiar (całkowity rozmiar cienia).

——————————————————————————————————————————-

Zobacz kurs Photoshop CS6 – esencja -> TUTAJ

——————————————————————————————————————————-

Poniżej prezentuje moje dwa różne rezultaty dwoma różnymi ustawieniami:

cienie3

Jak można się domyśleć na pierwszym zdjęciu (od góry) użyłem większej wartości Odległości Rozmiaru na poziomie 50 pikseli. Zaś na zdjęciu poniżej Rozmiar miałem na poziomie 0 pikseli a Odległość Rozmiar na wartościach 30 pikseli. Zachęcam do eksperymentowania!

Obiecałem, że pokaże jak ominąć auto-korektę opcji Kąt, która zmienia kąty we wszystkich naszych warstwach. Aby zablokować kąt na wybranej przez nas warstwie, wystarczy zamienić ją w obiekt inteligentny. O tego typu obiektach było już wspominane na naszym forum, jednak dla przypomnienia – prawym klawiszem na warstwę i opcja Konwertuj na obiekt inteligentny. W każdej chwili możemy edytować zawartość obiektu, kolejny raz klikając na niego prawym klawiszem i wybierając opcję Edytuj zawartość. 

Poniżej prezentuje dwie warstwy, jedna to obiekt inteligentny, obie są ze zbieżnymi kątami (nienaturalnie pod względem fotografii):

cienie4

Metoda nr 2
Cień jako warstwa

Dzięki tej metodzie mamy większą kontrolę nad cieniem, bardziej swobodnie możemy przystosować go do naszych potrzeb. Potrzebujemy do tego ćwiczenia pliku z dwoma warstwami: obiektu i tła. Ja mam ścianę i moją koleżankę Anitę:

cienie5

Teraz powielam warstwę obiektu (Anitę) i poprzez Opcje mieszania i Nałóż kolor nakładam czarny kolor:

cienie6

Zmieniam kolejność warstw tak, aby naturalnie mój przyszły cień był za obiektem i na ścianie (tle):

cienie7

Rozciągamy czarną warstwę w wybranym przez nas kierunku, aby otrzymać kąt cienia. Pamiętajmy o naturalnych zachowaniach cienia w takich sytuacjach. Dopasowanie go może zająć nieco dłużej czasu. Do naturalnego rozciągnięcia cienia możemy posłużyć się opcją: Edycja – Przekształć – Wypaczanie. Po zdeformowanym cieniu nadajemy mu rozmycie. Zaznaczam warstwę z cieniem i poprzez opcje filtrów dostępne u góry okna w programie. Wybieramy kolejno Filtr, Rozmycie, Rozmycie Gaussowskie. Ustalamy również poziom krycia w pasku narzędzi warstwy.

Mój rezultat, jaki uzyskałem na potrzeby tego ćwiczenia:

cienie8

Specjalnie nie podaje Wam wartości krycia czy rozmycia, ponieważ to wszystko zależy od rozdzielczości Waszego zdjęcia i obiektów na których będziecie chcieli wykonać to ćwiczenie. Nie mniej jednak warto pobawić się różnymi ustawieniami, tak aby w konsekwencji dopracować swój cień do postawionych przez siebie wymagań.

Metoda nr 2
Inny przykład

W taki sam sposób możemy dodawać cienie pod obiektami. Wybierzmy tym razem jakąś martwą naturę jako nasz obiekt:

cienie9

Wytnijmy oczywiście obiekt z tła, jednocześnie podkładając białe tło. Tak samo jak w powyższym ćwiczeniu tworzymy warstwę jabłuszka, nadajemy mu czarny kolor i edytujemy jego rozmiar spłaszczając go do ziemi:

——————————————————————————————————————————-

Zobacz kurs Photoshop kreatywne techniki pracy -> TUTAJ

——————————————————————————————————————————-

cienie10

W kolejnym kroku rozmywamy brzegi za pomocą Rozmycia gaussowskiego i zniekształcamy i zniekształcamy i jeszcze raz zniekształcamy naszą warstwę, co trochę zmieniając krycie obiektu, czy położenie:

cienie11

Ja jeszcze dodałem drugą warstwę z cieniem, zmieniłem tylko w Opcjach mieszania tej drugiej warstwy zamiast Nałożenia koloru dałem Nałożenie gradienu. Pobrałem kolor zielony i jasno zielony z jabłuszka i położyłem tą warstwę na warstwie z cieniem:

cienie13

Można też oddalić jabłuszko od cienia, ale wtedy naturalnym krokiem jest zmniejszenie intensywności cienia:

cienie15

Zapraszam wszystkich tych, którzy uczą się pracować na narzędziu Adobe Photoshop do ćwiczenia. Jeżeli ktoś zna jakieś inne ciekawe metody na uzyskanie cienia w fotografii zapraszam do pozostawienia komentarza.


O autorze: Mariusz Strząbała

Jego pasje to grafika komputerowa, fotografia i siatkówka. Obecnie zajmuje się przygotowaniem do druku materiałów reklamowych, projektowaniem pełnego pakietu indywidualnego dla firm, np.: projekty wizytówek, ulotek, plakatów, logotypów, stron www.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.

Polecane

Kategorie